Sećanje na...
Vaša strana
Počasni gost
Novo

Počasni gost

Sedmorica iz Stradije

Naš afirmisani sociolog kulture, analitičar društvene zbilje i esejističar dr Ratko Božović poduhvatio se nezahvalnog, nimalo lakog i odgovornog posla da napravi prvu obuhvatnu studiju o savremenim srpskim aforističarima, tačnije, o poznatom i priznatom Beogradskom aforističarskom krugu.

Božović je od obilja sjajnih satiričara koji u Srbiji neguju kratku formu odabrao u ovoj knjizi "sedam veličanstvenih" koji su po njegovom sudu reprezentativni predstavnici naših savremenih aforističara. I sam literata, Ratko Božović kao lucidni i tanani posmatrač umeo je veoma dobro da uoči osobenost, neponovljivost i stvaralačku individualnost svakog od svojih izabranika i da tu suštinsku karakteristiku istakne već u naslovu svog ogleda posvećenog svakome od njih. Aleksandra Baljka, prema Božoviću, krasi duhovita mudrost, Aleksandra Čotrića snaga paradoksa, Ratka Dangubića karakteriše ironična otmenost, Radeta Jovanovića satirični duh, Iliju Markovića plemeniti bunt, Slobodana Simića strast pobune, a Rastka Zakića zaokuplja zlo kao inspiracija.

Profesor Božović kao teoretičar ume, međutim, da prepozna i artikuliše i ono što je opšte, zajedničko za sve, inače međusobno različite i samosvojne, visoko kreativne predstavnike Beogradskog aforističarskog kruga. A ono što spaja članove ove neobične "duhovne gerile" jeste dominacija političkog aforizma, kao i beskompromisna kritičnost u razobličavanju anomije, hipokrizije i gluposti u našoj sumornoj društvenoj i političkoj zbilji. Njihov satirički angažman doneo je duhu pobune šarm, svežinu i duhovitost. Sedmorica iz Stradije svojom žestokom satirom izvrgli su ruglu nadmenu, nasilničku i praznoglavu vlast, ali nisu štedeli ni onu bezličnu i bezobličnu masu podanika, koja tu vlast trpi i održava.

Ratko Božović je, i to mu može služiti na čast, napisao ne samo pionirsku, već i znalački koncipiranu, precizno komponovanu i nadahnutu knjigu o najboljim samvremenim aforističarima, koja je po misaonoj oštrini pragnantnosti izraza, neretko, i sama aforistička.

Ukoliko čitalac u ovoj knjizi ne nađe neke od svojih omiljenih aforističara, koji s pravom zaslužuju da se nađu u užem izboru naših brilijantnih satiričara, neka se ne sekira, jer siguran sam da će oni naći svoje mesto u nekoj od već najavljenih, novih Božovićevih knjiga posvećenih ovom dragocenom duhovnom bratstvu iz Stradije.

Žarko Trebješanin

nazad

Napomena: Svi prezentovani radovi vlasništvo su ovog sajta, i mogu se koristiti samo u privatne svrhe. Svako javno publikovanje bez navođenja izvora informacija, i imena autora preuzetog priloga, podleže zakonu o kršenju autorskih prava.

Optimizovano za IE 800x600

Vesna Dencic